Thursday, March 15, 2007

Köpstopp - en ny trend

Något sprider sig – en ny folkrörelse? Fler och fler människor väljer att under en viss tidsperiod avstå från att handla något utom mat (och sånt som är helt nödvändigt). Bortsett från att det är lite oklart vad som är "nödvändigt" utöver mat (jag antar man får sätta sina egna gränser) så gillar jag det här! Ett sådär lite lagom subversivt sätt att utmana konsumtionssamhället och dito hysterin. Kolla in den här bloggen, här finns mycket att läsa vidare om köpstopp

http://notbuying.blogspot.com/

Frågan är vad som händer om detta skulle sprida sig på allvar. Hur många människor behövs för att göra skillnad, för att få bort en del av alla fullständigt urfåniga och meningslösa pryttlar som omger oss?

Själv orkar jag inte binda upp mig vid något köpstopps-löfte just nu. Men jag hejar på alla som gör det. Jag kämpar med att få flyt på äta-lokalt-grejen. Mat idag: panerad sej ("fiskpinnar"), potatis, morötter, egeninlagda grönsakspickles. Hemrörd majonnäs – fettbomb men gott! Får väl kompensera med trädgårdsjobb till helgen...

2 comments:

Sonia P said...

Snubblade precis över den sighten igår och blev så imponerad. Just sådant här tycker jag är så viktigt att visa barnen - vad behöver de egentligen och vilken skillnad om de inte köper allt annat skräp och godis. Främst för de själva men naturligtvis för hela samhället om många hoppade på. Nu är mina äldsta 14, 12 och 11 så de förstår ju och vill göra skillnad. Fick en bra ekotidning som vi har i västmankand igår som fokuserade detta nummer på att äta lokalt och giftfritt i den mån det går. Kan man hoppas att det är en trend. Ha en härlig vårdag.

Anonymous said...

Good for people to know.