Saturday, August 18, 2007

För mycket squash!

Som vanligt alltså :-)) I fjol hade vi fyra squashplantor och fick väääldigt mycket. Det blev squash morgon, middag, kväll, picklad squash, squash-chutney, boston-"squash" o.s.v. Och en hel del gavs bort!

I år satte jag av någon outgrundlig anledning ut sex plantor – två gula (Yellow Crookneck) och två olika sorters gröna. Jag räknade väl med att alla inte skulle ta sig. Det gjorde de dock. När de nu äntligen kommit igång ordentligt så SPRUTAR det squash om dem...

Så nu blir det till att leta recept! Ikväll ska vi i alla fall äta ugnsbakad squash med lök, till köttfärsbiffar, tsatsiki och nybakat bröd.

Squash och lök-gratäng
En ganska stor squash
2–3 lökar
Olivolja
Några timjankvistar, salt och peppar

Skiva lök och squash och varva i en ugnsform
Krydda med salt, peppar och timjan
Ringla över olivolja
Grädda i 200 grader ca 30 min tills allt är mjukt

2 comments:

Ann-Christin said...

Ett recept jag måste testa, även om vi inte har något sqashöverskott (ingen trädgård) gillar jag det mesta med squash i .

Anonymous said...

Har satt squash och pumpa för första gången i år och jag förstår vad du menar. e fullkomligen invaderar halva grönsakslandet. Fast det känns nästan som man är med i en Nalle Puh film när man går omkring bland de krusidulliga bladutstickarna. Vi friterar, gratinerar och ugnsfyller med grönsaksris eller köttfärs bla.
mvh Sonia