Sunday, November 04, 2007

Miljöblogg och färdigt rum

Man har kommit med på MiljöBloggAktuellts lista över svenska miljöbloggar, så nu är Elins trädgård "officiellt" en miljöblogg :-) Jag antar att det förpliktigar en smula... Samtidigt är det ibland svårt att skriva om miljö/klimatfrågor, det känns som om man tuggar samma sak om och om igen, det blir tjatigt utan att göra någon nytta.

Idag kan jag i alla fall stolt meddela att vår hyfsat miljövänliga renovering av arbetsrummet är färdig! Vi tog bort all gammal tapet och golvmatta. Tapetskräpet får gå till tippen, golvmattan tänkte jag ha till ogräskvävning i trädgården. Masonitbitar går att återanvända till allt möjligt.


Väggen målade vi sedan med limfärg, bruten med gulockra till en varm, mild gul nyans. Golvet är skurat och delvis slipat och sedan behandlat med linolja. Summa summarum: inte så mycket avfall och miljövänliga material.

Nu återstår bara att montera ihop alla bokhyllor, flytta böcker och inreda i största allmänhet. Böcker har vi på tok för många, men de är ju i alla fall bra isolering på ytterväggen ...














5 comments:

Anonymous said...

Vad fint det blev!

.....är tapeter omiljövänliga?

...det är de väl antagligen....vi ska nog ändra om lite i vårt hus.....så jag ska tänka på att göra det så miljövänligt som möjligt.

Elins trädgård said...

Nä, tapeter är väl helt OK miljömässigt (?), men de vi hade var fula och slitna och hade nånslags plastbeläggning som skulle vara svår att måla över. Så det blev nedrivning och målning i stället.

Sen vet jag inte hur tapeter tillverkas idag, jag misstänker att det behövs en del mer eller mindre olämpliga kemikalier. Men jag vet som sagt inte. Vi valde att måla för att det än enkelt och billigt.

Måla med limfärg var kul, billigt och miljövänligt (lim, krita, vatten och färgpigment). Kan jag absolut rekommendera!

Anonymous said...

Härligt, böcker kan man aldrig ha för många av :)

Anonymous said...

grattis till "miljöbloggslistan"!

Så fint det blev!ljusgult är härligt, då kan det regna så mycket det vill ute,(glaciärerna och isbergen måste ju ta vägen nånstans...)inne är det i alla fall solsken.

anna i edared

K said...

He he, jag har aldrig tänkt på att böckerna är bra isolering.