Friday, December 21, 2007

God mat!

Det är lite segt med bloggandet just nu, mycket annat att tänka på och greja med. Bland annat en halv gris att ta hand om – glad gris, uppfödd bara några mil härifrån. Det mesta hamnade i frysen förstås, en bit av skinkan ligger i saltlag och blir förhoppningsvis julskinka, sidfläsket ligger på torrsaltning med salt/sockerblandning, sen ska jag försöka hänga upp det så det får torka. Avnjutes i tunna skivor – mmm! Och så har vi gjort korv. Idag ska det bli leverpastejfixning.

Nu har vi ätit nästan köttfritt ett tag, så det är härligt att kunna frossa på riktigt bra kött. Middagen igår blev en bogstek, grytstekt med rotfrukter, potatismos och provsmakning av rödkålen till julbordet. Hur gott som helst och nästan helt lokalt: rotfrukter och lök från trädgården, potatis från en närbelägen gård, köttet lokalt, rödkålen dock av lite oklart ursprung nånstans i Sverige. Det enda importerade var en del kryddor och en skvätt rödvin att brässera kålen i.

4 comments:

Unknown said...

hej
Kul att du har så fina råvaror inpå knuten. Själv letar jag efter sådan ställen men det är svårt att hitta. Ska höra direkt med någon bonde någon gång.

Anonymous said...

Roligt att höra att du gör allt själv! Det är inte så vanligt, inte i mina kretsar i alla fall. Hemmagjort smakar bäst!
Ha en riktigt God Jul!

Elins trädgård said...

Det tar lite tid att bygga upp ett kontaktnät med folk som har bra råvaror att sälja. Enklast är att kolla vilka gårdsbutiker som finns i närheten. Alla producenter har ju inte butiker, förstås, men man kan ju hitta dem via butikerna. Eller Bondens egen marknad, som hålls lite då och då i vissa städer. Lite googlande, så kan man hitta en del.

hippihäxan said...

Jag är uppvuxen med en gris varje år. Mina föräldrar skaffade en på våren och slaktade på hösten. De tog hand om allt. Tom tarmar att göra korv av. (Vissa år iallafall, antar att det gick i vågor.)
Inte konstigt att man blev vegetarian...
Men jag tycker det är beundransvärt, det är inte många man hör om som står hemma och styckar. Folk vet knappt var delarna kommer ifrån...
Och ska jag någon gång äta gris så ska det vara glad gris, gärna en som jag har kännt.