Thursday, January 31, 2008

Tio konstiga saker som (nog) bara händer på landet

Anki skriver att hon gillar min blogg för de goda recepten och för att hon får en inblick i hur det är att bo på landet. Jag tackar och bugar för uppskattningen och tar den som en utmaning att forsätta skriva om livet på landet (och en massa annat som faller mig in!).

Det finns saker som man kan råka ut för här ute som man knappast drabbas av i stan. Här är min lista på tio konstiga saker som nog bara händer på landet.

* Du kommer för sent till jobbet för att det står en timmerbil och blockerar vägen. Timmerbilar flyttar inte på sig. Överhuvudtaget. Någonsin.

* Du kommer inte till jobbet alls för att vägen är igensnöad och han som kör plogbilen har blivit sjuk. Av samma anledning kommer inte barnen till skolan. Det 
uppskattar de väldigt mycket. Du slänger ut dem i snön, ringer jobbet och boar in dig 
i soffan framför en varm brasa.

* Du funderar – helt allvarligt – på att köpa något stort, tungt och fyrhjulsdrivet ifall du faktiskt MÅSTE ta dig hemifrån en snöig dag. En snabb koll av bankkontot tar dock kål på den idén.

* Du tittar ut genom fönstret och upptäcker att det står två förrymda hästar i din köksträdgård. Och att en lätt stressad hästägare kommer sättandes med en hink med hästgodis. Varpå rymlingarna fortsätter in till grannen...

* Du inser att det aldrig är så tyst, mörkt och fridfullt som under ett strömavbrott. I ca tio minuter innan samtliga hushåll i byn startar sina reservaggregat.

* Du inser att lyckan kommer i form av ett reservaggregat när det är strömavbrott.

* Du inser att lyckan också kan komma i form av ett rejält lass med hästskit till köksträdgården

* Du upptäcker att det säkraste vårtecknet är doften som lägger sig över nejden när byns eko-bonde sprider gödsel på vallen bredvid din tomt

* Du inser att helgens sociala höjdpunkt är byalagets tipspromenad. Med korvgrillning. Och att det är riktigt trevligt.

* Du upptäcker Murphys lag när vattenpumpen går sönder på årets varmaste dag och du har huset fullt av gäster (det är ju så trevligt att hälsa på släktingarna på landet på sommaren). Å andra sidan upptäcker du att en spann med ett rep i till brunnen också fungerar. Och att man faktiskt kan gå och kissa i skogen och att badsjön duger som alternativ till duschen.

Och du vill ALDRIG flytta in till stan igen!

7 comments:

Anonymous said...

jag är nog stadsmänniska - fast jag kan se åkrar genom fönstret

Anonymous said...

Jag bor också på landet fast inte lika mycket som du och i Skåne där vi i alla fall inte fått någon snö den här vintern. Vi har av miljöskäl valt att bara ha en bil - sambon och jag jobbar på samma ställe. Men jag måste säga att jag känner mig rätt låst och längtar ibland till stan. Framförallt nu när det är så himla mörkt!

Elins trädgård said...

Det kanske låter konstigt - men jag har inte längat tillbaka till stan alls sedan vi flyttade ut för några år sedan. Och jag har bott i flera olika, små och stora städer som vuxen. Men jag är född och uppvuxen på landet, så det här livet känns fullkomligt normalt för mig ;-)

Å andra sidan menade stora delar av bekantskapskretsen att vi var skvatt galna som flyttade hit...

Anonymous said...

Jag är ursprungligen en stadstös. Vid 40 års ålder upptäckte jag tystnaden för första gången och blev förskräckt.. av förtjusning! Kommer ALDRIG att flytta tillbaka till stan.

Anonymous said...

Har inte saknat stan en sekund sedan vi flyttade till landet från Aten för fyra år sedan. Igår åkte jag skidor för att hämta minstingen på dagis och sedan liftade vi med skolbussen hem. Bra för miljön, själen och kroppen. Jag älskar din lista och kan nog lägga till 10 till.
Tack för inspiration
Sonia P

Anonymous said...

Snälla du fortsätt att blogga
Jag har just hittat hit genom tips på alternativ.nu
Jag sitter i stan på 4de våningen och läääängtar ut

Anonymous said...

forts på listan:-)

...man vallar in grannens förrymda kor i deras hage

...man kikar mellan träden för att se om brevbäraren lägger nåt i lådan

...man säger till barnen att springa ut å kissa på gräsmattan på sommaren

...husdjur blir uppätna av vilda djur

man vinkar till hemtjänsten som skall till grannen...

ja hu så trist man hade det i stan på den tiden man bodde där

/annan