Saturday, January 05, 2008

Troll i ugnen

Ett recept med lokala råvaror. Ugnstrull – små goda rågbullar, fyllda med rimmat fläsk och lök. Ursprunget är gotländskt, men jag kan inte gå i god för att mitt recept skulle godkännas som "äkta". Gott är det i alla fall!

Ugnstrull (12 st)
Deg:
25 g jäst
2,5 dl vatten
1 msk mörk sirap
1 tsk salt
6–7 dl rågsikt + mer till knådning och utkavling (man kan byta 1-2 dl rågsikt mot fint rågmjöl)

Fyllning:
1 bit rimmat eller rökt fläsk, ca 200 g (hemrimmat fläsk bör vattnas ur några timmar först)
1–2 gula lökar
1 tsk kryddpeppar

Lös upp jästen i vattnet och blanda ned övriga ingredienser. Knåda till en smidig deg, ca 10 min. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30–60 min.

Gör fyllningen medan degen jäser: Skär fläsket i små fina tärningar och hacka löken fint. Fräs fläsk och lök några minuter i stekpanna på medelvärme. Krydda med kryddpeppar. Smaka av fyllningen, det kanske behövs mer kryddpeppar eller ett par varv på svartpepparkvarnen. Låt svalna.

Dela degen i 12 bitar och kavla ut varje bit till en platta på ca 10 cm. Fördela fyllningen på plattorna och nyp ihop dem till bullar. Låt jäsa på plåt 20–30 min. Grädda i 225 grader i 15–20 min.

Gott som mellanmål eller middag med råkost till. En sval öl att dricka till är inte alls fel :-)

Man kan antagligen fylla "trollen" med allt möjligt smakrikt. Böckling, rökt makrill (eller rökt flundra på Gotland). Vegetariska troll med finskurna stekta rotfrukter. Svamp, kanske? Bra gömställe för diverse rester!

1 comment:

Anonymous said...

Det lät gott och roligt. Tänkte att fetaost och färska örter även skulle vara gott i...mmm