Wednesday, July 30, 2008

Förlänga odlingssäsongen


Jag har alltid retat mig på att odlingsbäddarna blir tomma framåt sensommaren och hösten när man börjar skörda de tidiga grönsakerna. Det är ju trots allt inte så mycket som behöver växa en hel säsong och man borde kunna utnyttja utrymmet bättre. Samtidigt är odlingssäsongen inte så jättelång här och det kommer ofta en rejäl nattfrost någon gång i september, t.o.m. i slutet av augusti om man har otur. Så för att kunna odla in på hösten så måste vi antingen odla frosttåliga grönsaker eller kunna skydda de ömtåliga. Det underlättar också om man har färdiga plantor att fylla ut bäddarna med vartefter som man tar in t.ex. sommarmorötter, sockerärter och den tidiga potatisen.

Ur detta följer årets experiment, nämligen att på allvar ha färskt grönt så långt in på hösten som möjligt. Så här har vi gjort hittills: Under juli har jag sått fröer både på friland och i pallkragar. På friland har jag sått asiatiska blad (flera olika sorter), kålrabbi, majrovor, spenat, mangold och rödbetor. Utöver mangold och rödbetor som stryker med när frosten kommer så klarar det andra sig bra. Jag har också sått några bondbönor. De kommer antagligen inte att hinna bli något men de får betraktas som gröngödsling i så fall. Eller de kanske kan övervintra med lite halm som skydd?

I pallkragar har jag sått broccoli och grönkål för utplantering (mycket frosttåliga), tidiga morötter (som förhoppningsvis hinner nå primörstorlek), märgärter (ett test för att se om de hinner mogna), kålrötter (som inte fick plats i något land), buskbönor och frilandsgurka. En del av detta är mycket frostkänsligt, men pallkragarna är lätta att skydda med fiberduk eller plast som man spänner över bågar.

Vartefter som det blir plats ledig ska jag flytta ut kålplantorna på friland. Jag tänkte också så en sista omgång med asiatiska blad och kanske några kålrötter till, om jag får plats. De tål frost och kyla alldeles utmärkt och blir nästan bara godare efter en frostknäpp.

Så får vi se hur det går. Eftersom vi inte har någon riktigt bra förvaring för grönsaker så är det jättebra med allt som kan stå kvar utomhus så länge som möjligt. Och man kan ju som sagt frostskydda det mesta, men när det blir för sent så sätter ju det försvinnande dagsljuset stopp för odlingen. Men klarar man t.ex. kålen över vintern så kan man få nya skott tidigt på våren, just när man som bäst behöver något färskt grönt.

Läs mer om sommar- och höstsådd här!

2 comments:

Anonymous said...

Jag är mycket nyfiken på hur det kommer gå med gurkan. Jag har aldrig lyckats med gurka vare sig på friland eller i drivbänk!

Kul idé med sen höstskörd - kanske något man skulle testa. Får kolla vad jag har kvar i fröpåsarna!

hälsningar

Monica

Elins trädgård said...

Jag lyckas med gurka ibland. ibland inte. Den vill ha mycket sol, värme och vatten. Men jag har bara provat på friland hittills, så det ska bli kul att se hur det går i pallkrage, det blir ju som en drivbänk.

Frilandsgurka är ju egentligen till inläggning, men vi äter den färsk också. Man får skrapa av skalet lite, den blir lite luden och taggig, men det är inget större problem. God är den i alla fall.