Thursday, September 04, 2008

Sjukt – eller kanske bara stressat?

Om någon undrar varför jag inte bloggat på en vecka så är förklaringen mycket enkel: den veckan har jag tillbringat på en hjärt/lungavdelning på sjukhuset i Borås. Åkte in akut i fredags med hjärtklappning och en del andra symptom och de bestämde sig för att behålla mig några dagar. Är undersökt från topp till tå, inklusive skiktröntgen i en mysko apparat som såg ut som hämtad från Star Trek eller något liknande och har knatat runt med en trådlös övervakningsapparat och en massa elektroder på kroppen. Men ingen hittade några fel någonstans, utöver att hjärtat slår för fort. Så nu är jag hemskickad med "medusin" för hjärtat och en lite lagom diffus diagnos: stress. Vilket iofs mycket väl kan stämma, det är inte första gången kroppen sagt ifrån med olika stressymptom, dock aldrig på det här dramatiska sättet.

Vi får se vad som händer, nu ska jag följas upp och hållas under uppsikt ett tag. Hoppas inget annat visar sig och att detta lugnar ned sig så småningom utan mediciner. Och så får jag nog ta och fundera en hel del både jobbsituationen och en del annat i livet. Vi får se var jag landar, det är en lång process och jag vet varken var jag ska börja eller var det ska sluta.

Nu är jag i alla fall rejält kollad och uppenbarligen är jag fullt frisk, egentligen. Hjärtproblem är verkligen en gräddfil in i vården, man kostas på allt möjligt och de släpper inte hem folk i första taget!

Jag kommer nog att reflektera mer kring detta i senare blogginlägg; nu är jag bara glad att vara hemma och att medicinen uppenbarligen gör nytta. Utöver att jag är väldigt trött, mår jag riktigt bra!

8 comments:

OttoPippi said...

Jag tänker på dig!!!!!!!!

Anonymous said...

Usch då, lite skrämmande.
Hoppas att det bara var stress och att ditt liv blir mindre stressigt hädanefter.

Anonymous said...

men oj!

jo när man verkligen har nåt att visa upp för den svenska vården är det rätt skönt att man betalat in sina skatteslantar så man kan få bli helkollad!

sköt om dig

kramar A

Ekonördarna på Lyckobacken said...

Krya på dig i massor och kom ihåg att man bara lever detta liv en gång; det är för skört att stressas bort!

Många kramar Malin

Anonymous said...

Ajdå, låter inget vidare alls!
Var rädd om dig!

Anonymous said...

Så tråkigt! Hoppas verkligen att det "bara" är stress och att du lyckas hitta ett sätt att hantera det utan allvarligare följder. Vila och njut av livat!

Anonymous said...

Men vilken grej!!
Hemskt, men skönt att du mår bra!
Visst är man tacksam att man bor i det här landet när sånna saker händer.
Tänkte mycket på det när dottern bröt armen i somras. Det är inte i alla länder (inte ens i de flesta) i världen som man bara åker in och får hjälp utan att det kostar skjortan.
Kolla på filmen "sicko" man blir ju mörkrädd och Usa är ändå en civiliserad del av världen...

Anonymous said...

Trist och så händer det fastän ni äter så bra och har alla andra bra värderingar och föresatser fast jag håller inte med de flesta inlägg att hoppas det bara är stress för jag tror det är jätte boven i dagens samhälle. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ många sjukdommar kommer ifrån stress och det verkar vara omöjligt att undvika. Jag hoppas att du kan slippa merparten av stressen (naturligtvis all men det är orealistiskt) och att du kan få njuta av den underbara tillvaron som du och din familj byggt upp.
Krya på dig och må bättre snart och hoppas du snart slipper mediciner (är lite skeptiskt till medicin men tycker det är toppen när det behövs)
Kram SoniaP