Sunday, September 21, 2008

Trädgården i september

Ett av årets trädgårdsmål var ju att dra ut på odlingssäsongen så långt det gick. Hittills går det ganska bra; en liten lägesrapport kommer här (inga bilder tyvärr, kamerastrul). Det har varit ganska kallt några nätter nu, snudd på frost och det märks på de känsligare växterna.

Kålen klarar ju både frost och kyla utmärkt. Den första omgången broccoli börjar ta slut; den blev också ganska hårt åtgången av larver. Men den sommarsådda broccolin är jättefin och vi kan börja skörda nu. Palmkålen växer på bra liksom grönkålen och den skulle vi kunna börja plocka av, men jag tror vi ska vänta in den första frosten. Den blir ännu godare då. Rödkålen är inplockad, liksom en del vitkål. Jag har gjort en liten omgång surkål för första gången någonsin och det blev faktiskt gott!! Men en del vitkål står fortfarande kvar i landet, det är nog dags att ta in den snart.

Bönorna går lite sådär. De kom igång väldigt sent i år, de grodde dåligt i torkan och jag fick så om en del. Borlottibönorna hinner nog inte mogna till färdiga bönor, men vi äter de kokta bönskidorna och de är goda. Rosenbönorna kommer nu också sent omsider. Tyvärr knaprar rådjuren på bönorna! Vaxbönor och brytbönor sådde jag i pallkrage i juli. De växer långsamt nu i kylan, men lite kan vi plocka.

Jag sådde också märgärter i juli. De blommar nu, men jag tvivlar på att det hinner bli några färdiga ärter innan frosten kommer. Samma sak med den sista omgången bondbönor.

Squash och pumpor växer utmärkt. Sommarsquash har vi mer än vi orkar äta, nu provar jag att torka den i tunna skivor. Pumpor och vintersquash får vara kvar ute tills frosten tar bladen, sen får de eftermogna inomhus. Det brukar gå bra. Gurkorna blir det däremot inte mycket av. Dem sådde jag ju också i juli, efter en misslyckad första sådd. Och gurkor blir det, men bara minigurkor – de tycker inte alls om höstkylan. Fast inlagda minigurkor är ju också gott...

Pac choi och en del andra asiatiska blad växer bra och kan snart börja plockas. Mangold och sallad står kvar i landet och det plockar vi fortfarande, liksom salladslök.

Rotfrukter är ju väl anpassade till kylan, inga problem där. Den första omgången sommarmorötter är uppäten för länge sedan, men jag sådde nya i juli och dem plockar vi nu. Vi har också börjat använda vintermorötter och palsternackor. De kan stå ute hela vintern om man bara täcker dem så inte marken fryser. Kålrötter klarar sig också bra. Vi har ingen bra vinterförvaring för rotfrukter, så för oss är det enklast att försöka ha dem kvar ute så länge det går, samma sak med potatisen. Rödbetor har vi också, men de tål frosten sämre och dem får vi snart ta in. Jag har sått i omgångar och de sista börjar bli åtminstone pingisboll-stora. En del rödbetor har jag lagt in redan, vad vi ska göra med resten vet jag inte riktigt. Jordärtskockor har vi också, men dem väntar vi lite med att ta in. De kan ju (liksom palsternackorna) stå kvar i landet ända tills våren, om man så vill.

Ännu kan vi alltså till stor del livnära oss på mat från trädgården. En del säsongsförlängningsexperiment fungerar bra, andra mindre bra. Ska vi på allvar kunna odla på hösten så måste vi nog få bättre ordning på frostskydd och dessutom få växthuset på plats. (Nån gång...). Ett stort problem är dock ljuset. När det blir mörkare på hösten så bestämmer sig många växter för att gå i vila och då hjälper det inte hur mycket man frostskyddar dem. Så det handlar lika mycket om bra vinterförvaring, konservering och förädling som om att skydda ömtåliga växter. Vi jobbar på...

Och så är det massor av svamp i år! Idag har vi plockat gula kantareller, taggsvamp och mängder av trattkantareller. Mycket svamp äter vi upp direkt, men trattisarna torkar vi. Sen kan man göra världens godaste svampsås i vinter :-)

3 comments:

Anonymous said...

Har du provat Turex mot kållarver? Dyrt men funkar väldigt bra för mig. Skulle inte kunna odla någon kål utan Turexen!

Anonymous said...

En väninna tipsade om att ungssteka rödbetor precis som när man gör klyftpotatis. Det blir jättegott!! Barnen älskar det, och vi vuxna med!

Spännande att läsa om allt i trädgården. Kan du säga mig varför mina pumpor faller av i tidigt stadium? De blir knappt tennisbollstora innan de skrumpnar ihop och trillar av. Zucchinin som växer i samma jord mår jättebra och får fin frukt....Jag förstår ingenting!

/Monica

Elins trädgård said...

anonym- vad är Turex?

Monica - jag vet inte varför dina pumpor faller av, men jag misstänker att pollineringen inte fungerat. Pröva att pollinera för hand nästa år!

http://elins-tradgard.blogspot.com/2008/08/pumpasex.html