Friday, October 10, 2008

Finanskris, eller nåt...

Media skriver med mycket stora bokstäver om finanskrisen. Jag inser att den naturligtvis på en massa sätt berör mig och min familj också. Ändå känns den väldigt långt borta. Vi har nånslags trivsam grundtrygghet här i ett hus med hanterbara bostadslån, inte en massa konsumtionslån, hyfsat säkra inkomster och gott om mat i trädgård och förråd. Mycket kan krascha och gör det kanske också. Men vi kan också klara av ganska mycket och ändå ha tak över huvudet och mat på bordet. Det känns bra, inte minst för barnens skull.

Idag ska jag bära in ved, plocka in en massa broccoli, lägga skivade äpplen på tork och packa över surkålen i glasburkar. Kanske hinna sticka mer på sonens strumpor. En annan värld, långt från räntor...

7 comments:

Anonymous said...

samma här, vi klarar oss på potatis och fårkött...det är konstigt att det kan pågå en ekologisk kris utan att någon skriker, men när det seglar upp en finansiell kris får alla panik, vilket är viktigast, pengar att köpa för eller en jord att stå på?

/annan

Anonymous said...

eller ja, några skriker ju att det är ekologisk kris, men inte får det lika stor plats i medierapporteringen

/annan

Elins trädgård said...

Så sant, annan!

Anonymous said...

Jag kan inte annat än tycka att den här krisen är ett typiskt exempel på "dagens i-landsproblem". Visst drabbar den många hårt, kanske även mig och min familj. Men större delen av jordens befolkning märker ingen skillnad alls - de är lika hungriga nu som för ett år sedan....

Elins trädgård said...

Och en del utvecklingsländer beräknas få en betydligt större ekonomisk tillväxt än västvärlden nästa år... det är lite upp-och-ned, men det är kanske som det ska vara.

Maria Berg said...

Ja, det du skulle göra idag låter långt från räntor, sticka strumpor och "konservera mat".
Ullared, Gekås har jag inte riktigt heller begrippit mig på. jag är född Skåning men bott ett tag i Östersund där det arrangerades bussresor till Gekås!
Så när jag flyttade söderut var jag bara i studie syfte där. precis efter vi flyttat till större hus. Visst är vissa saker av uselkvalite, ex regnstället som inte tålde regn - men ammingsbh använde jag efter båda baren och hade bara betal 80kr!
Så om man orkar leta sig igenom stället och bara handlar det man vill så kan man fynda, men jag föredrar att handla kläder på secondhand - om dom hållit innan funkar dom nu.
Maria - som hittade dig genom bloggportalen.
Finns på http://mariaberg.tradgardsblogg.se

Maria Berg said...

Förlåt, hann publicera kommentaren innan tryckfels nisse tittat på den, maria