Thursday, November 20, 2008

Ringblomssalva

Gryning frågade efter recept på ringblomssalva, så här kommer det. Det blir en fet, mjuk salva som passar bra på torra hudpartier eller på lindrigt eksem. Jag som blir en "torris", särskilt på vintern, använder den i ansiktet, men det passar kanske inte alla. Den kan också användas på nariga läppar. Fast nu har jag köpt läppcerathylsor och ska försöka göra mitt eget cerat med bivax och olja. Rapport kommer!

Ringblomssalva
Gör först ringblomsolja: Plocka ringblommor, nyp av alla de små blombladen och torka lätt en eller två dagar i rumstemperatur. Lägg dem i en glasburk och fyll på med rapsolja (eller annan vegetabilisk olja) så det täcker. Låt stå en vecka i soligt fönster. (Om jag använder torkade ringblommor på vintern så värmer jag det hela lätt i vattenbad först och låter det sedan stå några dagar). Sila av oljan, förvara den svalt och mörkt.

Blanda 40 ml olja med 10 gr bivax i en liten glasburk (ungefär, man kan variera proportionerna till den konsistens man vill ha). Värm försiktigt i vattenbad så att vaxet smälter. Låt det svalna, rör hela tiden så salvan blir bra blandad. När den börjar svalna kan man droppa i lite eterisk olja om man vill, som parfym eller om man vill ha en speciell effekt av någon olja (men det går utmärkt helt utan doft också). Jag tar gärna lavendel och kanske lite geranium och ylang ylang. Man får ta ett par droppar i taget och sniffa sig fram till en god doft. Färdigt!

Man kan naturligtvis göra större satser, men jag gör helst lite i taget för att alltid ha fräsch salva.

4 comments:

Anonymous said...

Det går lika bra att göra ringblomsolja av färska delar, och jag skulle nog låta dem stå i olja i ett soligt fönster 4-6 veckor för att få ut mest av det hela.. :)

Madde said...

Man kan väl pröva sig fram :) ska ta och testa detta receptet eftersom jag inte har gjort ringblomssalva innan :) ska bli kul o se om det fungera :)

Anonymous said...

Jag brukar ochså göra salva själv i bland på ringblomssolja eller så köper ringblomsetrakt från crearome eller så köper jag en färdig burk från salvorhantverk.se

Rinblomssalva nr 1
20 gr bivax
40 ml olivolja
37 ml mandelolja
2 ml E-vitamin
0,3gr ringblomsetrakt
1 ml lavendelolja eller någon annan olja du tycker om( ca 25 droppar).

Rinblomssalva nr 2
15 gr bivax
83 ml egen tillverkad ringblomsolja
1 ml E-vitamin
1 ml lavendelolja eller någon annan olja du tycker om ( ca 25 droppar).

Unknown said...

Vart köper man e-vitamin någonstans ?