Friday, November 28, 2008

Tvättnötter

Jag fick några tvättnötter av en kompis för att prova vad jag tyckte om dem. Jag har bara provat dem på vanligt kulörtvätt än så länge, men det fungerar så bra att jag har beställt flera härifrån. Så nu ska jag prova ordentligt på olika sorters tvätt och olika temperaturer. Jag ska också jämföra med asklut, som vi gör av lövträaska och använder framför allt till vittvätt.

Tvättnöten är egentligen ett frö som innehåller saponiner, tvålämnen som gör rent. De växer i Indien och fraktas hit med båt, som är ett hyfsat miljövänligt fraktsätt, i alla fall jämfört med flyg. Läs med på hemsidan ovan!

Saponiner finns ju också i vår inhemska såpnejlika. Men för att kunna utnyttja den måste man gräva upp rötterna och det kan man ju egentligen bara göra om man odlar den själv. Någon som har provat?

2 comments:

Maria said...

Hej vilken spännande blogg! Jag har också precis börjat använda tvättnötter, känns skönt att slippa kemikalierna i vanligt tvättmedel :)

Har dock inte testat på smutsig tvätt, mest "vardagssmuts" så badrumsmattan och den kardborrefästande sopp-moppaktiga duken ska få sig en omgång snart med "nötterna" :)

Marit Olanders said...

Vi har tvättat med nötter i ett år, i 40 ° och uppåt. Eftersom vi har lantbruk blir det en del riktigt smutsig tvätt och vi tycker det funkar utmärkt.
Däremot testade jag att göra något avkok på tvättnötter till badrumsrengöringsmedel och det funkade inte alls tyckte jag.