Friday, December 26, 2008

Lästips i juletid

Från Restoring Mayberry, om att se sitt barn växa upp i en värld med Peak Oil och global uppvärmning och ändå behålla hoppet.

"I want to spare my daughter this. I want to instill, to whatever extent a father can, the high and driving Spirit, the sanguine craving to restore. Of course it is too late to change everything, and always has been. Everything is too big. But each of us can do something where we are, and there are millions of us.

We could look at the world's troubles and sink into grief, as we could when a fire sweeps through a forest or a flood wipes away a city. But forests and populations generally come back, sometimes better. We can mourn for the already extinct species, lakes and forests as we mourn our dead, but as long as we remain alive we are greater than grief. Nature will return, and with our help can return in time for our species to appreciate."

Läs hela inlägget här!

2 comments:

Skumme said...

Bra tips! Passar bra med lästips i juletid tycker jag, en tid för eftertanke och reflektion och förhoppningsis nya tankar och idéer. Har själv tipsat om två gamla men lika aktuella böcker i dag!

ylven said...

Det är ett svårt område, det att behålla hoppet att barnen också ska få ett bra liv när Peak Oil står inför dörren. När 6-åringen fantiserar inför framtiden om vad han vill göra och ska köpa, så hummar jag bara med men tänker i mitt still sinne att "du får nog aldrig uppfylla de önskningarna".

Hittade din blogg när jag googlade efter samodling, jag håller precis på att komma igång med någon odling över huvud taget. Skäms för att jag kom på det här med Peak Oil så sent... (har bara varit medveten ett år ungefär).