Monday, March 09, 2009

Sticka en disktrasa!


När man har garnförrådet fullt med bomullsgarner och ett förråd med grytlappar som räcker en livstid, vad gör man då? Svar: man stickar en disktrasa, eller flera. Det går fort, är kul, låter en kombinera färger på alla möjliga sätt och man slipper köpa något. Kan det bli mycket bättre?

Hemgjorda disktrasor är förbluffande funktionella. De håller länge, kan tvättas hur mycket som helst, suger upp bra (särskilt när de tvättats några gånger) och gör rent, särskilt när man gjort dem i rätstickning som river bra.

Såhär kan man göra: Använd ganska tunt bomullsgarn. Lägg upp ca 50 maskor på stickor 2½ eller 3. Sticka rätstickning tills du har en kvadrat. Virka fasta maskor 2–3 varv runtom i en annan färg (glöm inte att öka en maska i varje hörn och varv). Eller flera varv och flera färger. Klart! Ett bra nybörjarprojekt om man ska lära sig sticka, det spelar ingen roll om det blir lite snett och vint, disktrasorna fungerar ändå.

6 comments:

Anonymous said...

aha! Vilken bra idé. Jag som precis har fattat sicknålarna och beslutat mig för att jag undvikit att lära mig sticka länge nog. En disktrasa är ju ett alldelens utmärkt nybörjarprojekt. Ska bara gå och gräva i garnlådan lite.....

Elins trädgård said...

Det är mycket enkelt, allt du behöver kunna är att lägga upp och sticka räta maskor :-)

Wicke said...

Kan man inte virka en..?
Jag är mer en virkis än en stickis liksom.
Mina bästa trasor är faktiskt två stickade grytlappar som jag numera använder till trasor istället.

Elins trädgård said...

Klart man kan virka, fast jag är en sån som hellre stickar ;-)

Evfa/Nystverket said...

finns massor av roliga mönster på engelska ute på nätet. Sök bara på knit dishcloth eller crochet. Det är roligt och går fort att göra dem!

/Effie

Linda said...

Jag har en stickskola på min hemsida där alla kan lära sig sticka med hjälp av fotografier. Dessutom finns där stickpaket för disktrasor just =)