Wednesday, May 16, 2012

Så långt det har kommit nu - eller inte

Lägesrapport en småregnig majdag. Det känns som om jag har kommit igång bra detta året och får allting i jorden utan att panikstressa. Men det går trögt... lite riktig värme skulle behövas nu efter allt regnet för att få fart på det hela.

De första bondbönorna sådde jag i mitten av april och de har blivit några centimeter höga. Bondbönor kan vara lite tröga i starten, men har de väl kommit igång så fortsätter de av bara farten. Mer lättodlat finns nästan inte och till skillnad från andra bönor så gror de i kall jord. De är något av det första som kommer i jorden på våren.

Här är det inte ens färdiggrävt, bara nästan. Stora Kvickrotslandet blir sakta bättre. I år blir här kål (vitkål, broccoli, grönkål, rödkål) på ena delen. Den andra blir ett experiment - en Three Sisters Garden med squash/pumpor, majs och bönor tillsammans. Tanken är att bönorna klättrar på majsen, stöttar den och fixerar kväve i jorden medan squash och pumpor bildar en levande marktäckning som håller fukten kvar och ogräset borta. Jag provade detta för flera år sedan, med klent resultat. Det mesta torkade bort eller drunknade i ogräs. Lite mer välplanerat detta år och förhoppningsvis mer lyckat.

Pallkrage med grönt som jag sådde redan i början av april under glas: spenat och mizuna. Det här har jag plockat av ett tag nu. Framåt sommaren kommer de här plantorna att gå i blom, men då kan jag sätta något annat här. Eller låta dem blomma och ta vara på fröna till nästa år.

Vitlöken satte jag i oktober, den har kommit upp fint, men bladen börjar gulna. Det brukar betyda kvävebrist  - jag har lagt på färskt gräsklipp och hoppas på det bästa. Skördedags nångång i slutet av juli/tidigt i augusti.

Löken kommer fint (och ogräset), men morötterna som ska växa däremellan får man ha en kraftig lupp för att få syn på...

Några palsternackor från ifjol får stå kvar och ge frö till nästa år.

Ja, och så har gråärterna kommit upp, och sockerärter. I krukor växer kål, bönor, majs, pumpor och squash i väntan på varmare väder och utplantering...

No comments: